27/04/2024

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر
تجمع اعتراضی کارگران نفت جزیره لاوان
کارگران شرکت فلات ‌قاره شاغل در جزیره لاوان، روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ مجددا و در اعتراض به عدم پاسخگویی به خواسته هایشان تجمع کردند. اهم مطالبات کارگران برکناری نفوذی‌ها و مدیران نالایق، حذف سقف ‌حقوق، اصلاح کف ‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰، پرداخت بک – پی ماده۱۰ و عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی است. کارگران میگویند در ماه‌های اخیر بارها اعتراض کرده‌ایم اما گویا گوش شنوایی در وزارت نفت برای شنیدن خواسته‌های ما نیست.
تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی
شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ کارگران پیمانکاری پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی عسلویه در اعتراض به وضع بد معیشتی و عدم رسیدگی به مطالبات شغلی تجمع اعتراضی برپا نمودند.
تجمع اعتراضی کارگران نیروگاه رودشور تهران
شنبه ۱۲ اسفند کارگران نیروگاه رودشور تهران در اعتراض به معوقات پرداخت نشده حقوق و بیمه خود دست به اعتصاب زدند.
اعتصاب رانندگان خط ۷ سامانه ۴ علیه تاخیر در پرداخت عیدی ها
روز ۱۶ اسفند ماه رانندگان خط ۷ بی آرتی سامانه ۴ اتوبوسرانی به خاطر عدم پرداختی عیدی پایان سال و به گفته بعضی از مسئولان برای تعیین سقف عیدی از طرف شهرداری اعتصاب کرده و در خط شاغل نشدند.
اعتراض پرستاران در مشهد به اضافه ‌کار اجباری و حق‌الزحمه ناچیز
شنبه ۱۲ اسفند شماری از پرستاران مشهدی با تنظیم طوماری به اضافه کار اجباری و حق‌الزحمه‌ی ناچیز آن اعتراض کردند. اضافه‌کار اجباری و شیفت های طاقت فرسا همچنان در مراکز درمانی برقرار است.
راهپیمایی بازنشستگان تامین اجتماعی شوش و اهواز
یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ بازنشستگان در اعتراض به فقر و نداری، در اعتراض به پایین بودن و نامساعد بودن دستمزدها، در اعتراض به فساد، دزدی و غارت در اعتراض به تبعیض و نابرابری هامقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعی دست به تجمع و راهپیمائی زدند.
تجمع سراسری بازنشستگان مخابرات کشور
روز دوشنبه ۱۴ اسفند جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در شهرستان‌های ارومیه، تهران، سنندج، اهواز، اراک، مریوان، رشت، بندرعباس، اردبیل، خرم‌آباد، قروه، تبریز، اصفهان و … در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.
اعتراض مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی در اهواز
روز سه‌ شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، کشوری و فرهنگیان بازنشسته اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.
مرگ یک کارگر سیمبان بر اثر سقوط از ارتفاع تیرک
یکی از کارگران سیمبان شاغل در شرکت توزیع برق شهرستان دامغان استان سمنان حین انجام کار دچار حادثه سقوط از تیرک برق شده و جان باخت. یک کارگر اداره برق سمنان در تشریح جزئیات این حادثه گفت: متاسفانه این سیمبان اهل روستای «دستجرد» شاهرود که به نام «پیمان عرب عامری» شهرت دارد، در ارتفاع تیرک در حال رفع مشکل و ترمیم شبکه برق منطقه روستایی «سطوه» بود که به دلیل پوسیدگی تیرک برق از ارتفاع به سطح زمین سقوط می‌کند. به گفته وی؛ اکثر تیرک‌های برق منطقه روستایی سطوه به دلیل اسیدی بودن خاک، پوسیده شده‌اند و علیرغم اینکه مسئولان اداره برق منطقه از این موضوع آگاهند بازهم سیمبانان خود را بدون تجهیزاتی مانند بالابر به منطقه اعزام می‌کنند.
مرگ یکی از‌ کارگران مجتمع معدن سونگون ورزقان
روز شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۲، یکی از رانندگان دامپتراک صد تنی شرکت زحل شاغل در مجتمع مس سونگون ورزقان به نام آقای ایمانی حین تعویض شیفت در محوطه تعمیرگاه این شرکت، در اثر خالی کردن سیستم پمپ باد دامپتراک جلویی دچار حادثه شد و جانش را از دست داد.
شعبه سوم دادگاه کذایی گیلان ۲۰ سال و ۱۰ روز زندان و مجازات های تکمیلی برای اعضا و هیات مدیره کانون صنفی گیلان صادر کرد
رامین صفرنیا وکیل مدافع ده نفر از اعضا و هیات مدیره تشکل صنفی فرهنگیان صنفی گیلان به خانواده این فعالین اعلام کرده ‌است که براساس حکم دادگاه فرمایشی رشت هر یک از این فعالین به دو سال و یک روز حبس تعزیری و همچنین در مجازات تکمیلی به مدت دو سال پس از اجرای حکم در عضویت احزاب و گروهها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی منع شده‌اند. جلسه دادگاهی فعالین صنفی فرهنگیان گیلان محمود صدیقی‌پور،عزیز قاسم‌زاده،علی نهالی، تیمور باقری کودکانی، جواد سعیدی، طهماسب سهرابی، انوش عادلی، جهانبخش لاجوردی، غلامرضا اکبرزاده، یدالله بهارستانی با حضور آقای رامین صفرنیا وکیل در ۲۳ بهمن ماه برگزار شده بود.
بازداشت الهام چوبدار از فعالین جامعه کوییر
الهام چوبدار از فعالین جامعه رنگین کمانی در ارومیه که پیشتر توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به اعدام و حکمش نقض شده بود، جهت سپری نمودن دوران محکومیت خود بازداشت شده است.
یورش نیروی گارد به بند سیاسی زندان ارومیه و خودسوزی دو زندانی
به دنبال نامه سرگشاده بیش از ۸۰۰ زندانی این زندان با مطالبه برکناری پیمان خانزاده، رئیس زندان، و همچنین وقوع یک خودکشی جدید در این زندان، نیروهای گارد، روز چهارشنبه نهم اسفند، به بند سیاسی و عقیدتی این زندان حمله کردند و ضمن تخریب وسایل زندانیان، تعدادی از آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. همزمان با حمله نیروهای گارد زندان، دو زندانی نیز اقدام به خودسوزی کرده و از ناحیه پا دچار سوختگی شدند. همچنین در جریان این حمله دست‌کم ۵ زندانی سیاسی و عقیدتی از ناحیه سر مجروح شدند.
بر همین اساس، اعلام شده است که دو تن از زندانیان، حسن عمرپور و اشکان عثمان نژاد، که پیشتر به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» به ۱۰ سال حبس محکوم شده بودند، در «اعتراض به حکم ناعادلانه خود، اعدام چهار زندانی هم ‌پرونده‌شان و فشار بر زندانیان این بند، اقدام به خودسوزی کردند. در حالی که دو زندانی از ناحیه پا دچار سوختگی شدید شدند، به دستور رئیس زندان، از انتقال آنها به بهداری زندان جلوگیری شده است. بند فوق امنیتی زندان ارومیه که در حال حاضر محل نگهداری ۴۲ زندانی سیاسی و عقیدتی است، در چند سال گذشته در فاصله دورتر از بندهای دیگر زندان ساخته شده است و زندانیان این بند در شرایط کاملا ایزوله شده قرار دارند.
در نامه زندانیان تاکید شد که: «شخص رئیس زندان، پیمان خان‌زاده نه تنها برای زندانیان مشکلاتی پیش می‌آورد بلکه در برخی موارد نیز خانواده را درگیر مشکلات کرده است». براساس این گزارش خودکشی یک زندانی محکوم به قطع عضو به نام امیر شهبازی، ناشی از فشارهای رئیس و مسئولان زندان مرکزی ارومیه بوده و این در حالی بود که به تاکید نامه زندانیان، امیر شهبازی چند هفته پیش با وجود آن که رضایت همه شاکیان خود را گرفته و چیزی به آزادی‌اش نمانده بود، با خودکشی به زندگی خود پایان داد و در نامه‌ای رئیس زندان و مسئول خوابگاه را دلیل خودکشی خود اعلام کرده بود. با وجود اینکه طی هفته‌های اخیر به دلیل محدودیت‌ها و اذیت و آزار رئیس زندان، موارد خودکشی به صورت نگران‌کننده‌ای افزایش پیدا کرده، مسئولین اداره کل سازمان زندان‌های استان آذربایجان غربی هنوز توجهی به درخواست‌های متعدد زندانیان نداشته‌اند.
این اتفاقات در حالی رخ داده که «خودکشی‌» زندانیان در زندان ارومیه در ماه‌های اخیر خبر ساز بوده است و یک زندانی سیاسی در این زندان در شامگاه ششم اسفند ۱۴۰۲ «خودکشی» کرد و به زندگی خود پایان داد.هویت این زندانی «شاهین گله داری» ۴۶ ساله و اهل ارومیه اعلام شد. شاهین گله داری در سال ۱۳۹۴ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در سال ۱۳۹۹، توسط شعبه سه دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به دو سال حبس محکوم شد که از اسفند ماه سال گذشته جهت تحمل دوران محکومیت خود در زندان ارومیه به سر می‌برد. سه روز پیش از این خودکشی، بیش از ۸۰۰ زندانی در زندان مرکزی ارومیه در نامه‌ای سرگشاده با اشاره به افزایش آمار خودکشی زندانیان به دلیل آنچه «آزار و اذیت‌ها» در این مرکز توصیف کرده بودند، خواستار عزل پیمان خان‌زاده، رئیس زندان مرکزی این شهر، شده بودند.
توضیحات مریم کلارن درباره بازداشت مادرش ناهید تقوی، زندانی سیاسی دوتابعیتی آلمانی ـ ایرانی و بازگرداندنش به زندان اوین تهران:
به صورت خودسرانه و بدون هیچ دلیل مشخصی، مادر ۶۹ ساله من، ناهید تقوی، ۸ اسفند ۱۴۰۲ به زندان اوین بازگردانده شد. او در تاریخ ۱۹ دی‌ ماه سال جاری با یک پابند الکترونیکی به دلیل مرخصی پزشکی آزاد شده بود. در طول این مدت، مراقبت پزشکی لازم تقریباً ممکن نبود، چرا که اجازه نداشت از محدوده ۱۰۰۰ متر از آپارتمانش دورتر شود. علاوه بر این، در هفته‌های گذشته چشمان او دچار بیماری دردناکی شده بود، امری که به مراقبتی پزشکی جدی نیازمند است. ناهید تقوی همچنین از درد شدید مفاصل، ستون فقرات هر ناحیه کمر، فشار خون بالا و دیابت رنج می‌برد. جمهوری اسلامی ایران و نظام قضائی‌اش مسئول همه‌ی آن چیزی هستند که برای مادرم اتفاق می‌افتد. از تمام آزادی‌خواهان خواهش می‌کنم که صدای مادرم و تمام زندانیان سیاسی باشند.
گزارشی از آخرین وضعیت زرتشت احمدی راغب در زندان قزلحصار کرج
زرتشت احمدی راغب، زندانی سیاسی محبوس در زندان قزلحصار کرج، علیرغم حال نامساعد جسمی، کماکان در اعتصاب غذا بسر میبرد. زرتشت احمدی راغب، زندانی سیاسی دوران محکومیت خود در زندان قزلحصار کرج سپری میکند. یکی از نزدیکان این زندانی سیاسی ضمن تایید این خبر گفت: “زرتشت احمدی راغب که در اعتصاب غذا به سر می‌برد، با کاهش فشار خون و بی‌حالی روبرو شده، کف دستانش کبود شده و با کاهش هوشیاری مواجه است. مسئولان زندان طی این مدت نه تنها به مطالبات این زندانی سیاسی توجهی نکرده‌اند، بلکه دو پرونده جدید با اتهاماتی از جمله تبلیغ علیه نظام برای او گشوده‌اند.” آقای احمدی راغب به دلیل پرونده سازی علیه خود و اعدام های صورت گرفته، دست به اعتصاب زده است. ایشان اواخر اسفند ماه ۴۰۱ بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی در خردادماه ۴۰۲، توسط دادگاه انقلاب تهران به پنج سال و هشت ماه حبس و مجازات های تکمیلی محکوم شد که پنج سال حبس برای وی قابل اجرا است.
تایید حکم عباس دریس
فرشته تابانیان، وکیل عباس دریس، از معترضان آبان ۹۸ که به اعدام محکوم شده، به «دیده‌بان ایران» گفت: «به هیچ‌کدام از ادله ما در دادگاه توجه نشد و حکم اعدام صادر کردند، به ما گفتند ادله شما فاقد ارزش است». او افزود: «خانواده مقتول رضایت محضری دادند اما متاسفانه پرونده سیاسی شد». عباس دریس، پدر سه فرزند، در زندان است چون می‌خواهند به دلیل اینکه شاهد یک قتل عام (کشتار نیزار ماهشهر) بود، ساکتش کنند. او بی‌گناه است. من از حکومت ایران می‌خواهم که او را آزاد کنند و از جان او بگذرند.
اشتراک گذاری